top of page
  • תמונת הסופר/תיפעת צאיג

ניתוק תושבות

עודכן: 5 באוג׳ 2023

לבני האדם יש בדרך כלל מדינה עיקרית אחת שבה הם נחשבים לתושב לצורכי מס על סמך נוכחותם הפיזית, מגורי המשפחה ופעילויות העבודה שלהם. תושבות לצורכי מס קובעת את המדינה שאליה אדם מדווח ומשלם מסים על הכנסתו ברחבי העולם.


אז למה צריך לנתק תושבות?

המטרה העיקרית של ניתוק תושבות היא להימנע מדיווח ותשלום מס הכנסה, מס בריאות וביטוח לאומי בגין הכנסות ורווחים בחו"ל ולהימנע מכפל מס או השלמת מס.

בין ספרד לישראל קיימת אמנת מס.


ניתוק תושבות מס הכנסה

הוא מצב שבו אדם מבטל את התושבות מס שלו מישראל לאחר הגירה או רילוקיישן לחו”ל, כך שהוא לא יהיה חייב במס הכנסה ובדיווח על הכנסותיו מחו"ל החל מאותו יום (יום ניתוק התושבות).

למעט מקרים מיוחדים שבהם תחול חובת הגשת דוח בכל זאת.


איך קובעים התושבות לצרכי מס ומבחן מרכז החיים?

מבחן מרכז החיים שבוחן היכן בדיוק נמצא מרכז חיי התושב על בסיס מקום מגוריו, מקום העבודה שלו, הנכסים שנמצאים ברשותו ומיקומם ועוד.

מבחן נוסף הוא מבחן הימים, שבודק במשך כמה ימים מתוך 365 ימות השנה, שהה המבקש במדינה שהצהיר כי הוא גר בה.


ניתוק תושבות מול ביטוח לאומי

ניתוק תושבות מול ביטוח לאומי נחשב לתהליך נפרד מזה של ניתוק התושבות מול מס הכנסה ולמעשה, צריך להסתכל על שניהם כתהליכים נפרדים ובלתי תלויים. 


הניתוק מהביטוח הלאומי לא יאפשר לכם לקבל שירותי רפואה בישראל, גם לא מקופת החולים ולא תהיו זכאים לקצבאות מהביטוח הלאומי, גם לא לקצבת זקנה.


תהליך ניתוק התושבות (ניתוק תושבות לצרכי מס) מישראל מתרחש בדרך כלל לאחר שהייה של למעלה משלוש שנים בחו"ל עם פעילות עבודה, מגורים משפחתיים ורוב הזמן (מבחן הימים) מחוץ לישראל.


כאשר יש החלטה לבצע ניתוק תושבות, יש צורך לפעול אל מול ביטוח לאומי וגם אל מול מס הכנסה.


ניתוק תושבות מאפשר לצבור שנים בהן האדם נחשב כתושב חוץ לצורך קבלת הטבות של תושב חוזר לאחר החזרה לישראל.


בכל מקרה, מומלץ מאד להתייעץ עם איש מקצוע שיוביל את תהליך קבלת ההחלטות, האם ניתוק תושבות היא הצעד הנכון? ואת הביצוע במידה ורלוונטי.


ליעוץ בנושא ניתוק תושבות

132 צפיות0 תגובות

Comments


הצטרפו לקהילה שלנו

תודה

bottom of page